Het duurzaamheidsprincipe zelf is misschien tijdloos. Voor alledaagse toepassingen geldt echter het volgende: alleen als recyclingtechnologieën gelijke tred houden met de nieuwste productontwikkelingen kunnen ze bijdragen aan het behoud van hulpbronnen. Om dit te garanderen, dragen wij onze knowhow bij aan diverse onderzoeksprojecten. De focus ligt op het idee dat de efficiëntie van producten die moeten bijdragen aan meer duurzaamheid, aanzienlijk kan worden verhoogd als ze zo efficiënt mogelijk worden gerecycled. Of anders gezegd: de energiebesparing van een uitgebreid warmtenetwerksysteem is de helft minder waard als het milieu wordt vervuild bij de verwijdering ervan.
Een inzamelsysteem voor windturbines? Waarom niet? De diensten voor efficiënte recycling worden al geleverd door REMONDIS.
Samen met verschillende partners uit de industrie en de wetenschap zetten wij ons al enkele jaren in voor een belangrijk recyclingonderwerp van de toekomst. Het gaat om het antwoord op de vraag hoe het steeds toenemende gebruik van vezelkunststofcomposieten kan worden vergeleken met de juiste verwerkingsmogelijkheden. Als onderzoeks- en ontwikkelingsobject hebben we de automobielindustrie geselecteerd als een industrie die sterk afhankelijk is van lichtgewicht constructies met koolstofvezelversterkte kunststof (CFRP). In de loop van de e-mobiliteit heeft gewichtsreductie de hoogste prioriteit in de constructie van voertuigen. Het probleem: De Europese autowrakkenrichtlijn daarentegen bepaalt dat ten minste 95 procent van het totale gewicht van een auto moet worden gerecycled of hergebruikt. Voertuigfabrikanten zijn er dan ook op gebrand om de CFRP-elementen die in grote hoeveelheden worden gebruikt, te recyclen. Dit is een uiterst moeilijke operatie vanwege de complexe materiaalmix van deze componenten. En dat is precies waar de, in samenwerking met REMONDIS, ontwikkelde recyclingstrategie voor elektromobiliteit materiaalrecycling lichtgewicht constructies van vezel-plastic hybride constructies in het geding is. Kortom: ReLei.
ReLei is een gezamenlijk project* gesponsord door het Duitse federale ministerie van Onderwijs en Onderzoek (BMBF) en werd al in 2015 door de BMBF geclassificeerd als een "revolutionair project voor elektromobiliteit".
Zo complex als de vezelkunststofcomposiet zelf is, zo complex is ook de interactie die nodig is voor de recycling ervan. Om dit te bereiken moeten productieprocessen, materiaalvoorbereiding en demontage- en verbindingstechnologieën op een holistische manier worden bedacht en toegepast. Daarom moet rekening worden gehouden met de volledige materiaal- en productlevenscyclus. Dit is precies wat we samen met onze partners in het ReLei-project hebben gedaan. Als concreet product hebben we bijvoorbeeld een onderdeel uit de automobielindustrie gebruikt dat door de combinatie van een grote verscheidenheid aan composietmaterialen extreme recyclingproblemen oplevert: de achterste plank.
Meer over het onderzoeksproject ReLei op plattform-forel.de/relei/
Het resultaat van het gezamenlijke project is indrukwekkend. Uiteindelijk is het mogelijk om alle soorten materiaal terug te winnen van metalen tot een grote verscheidenheid aan kunststoffen. In het laatste geval vergde dit soms meerdere scheidingsprocessen. De inspanning was zeker de moeite waard. Aan het einde van het ontmantelings- en opwerkingsproces waren er onder andere kunststofrecyclaten die geschikt zijn voor spuitvaten en gerecycleerde nonwovens, die rechtstreeks werden gerecycleerd.
ReLei is slechts één van de vele uitstekende REMONDIS duurzaamheidsprojecten. Meer bij Awards
Deelgebieden van het project en verantwoordelijke projectdeelnemers (bron: ILK, TU Dresden)
In het kader van een proefexperiment met de FH Münster gaan we in op de vraag hoe warmtekrachtkoppelingssystemen effectief kunnen worden gescheiden en gerecycled. De eerste antwoorden werden gegeven door een praktijktest in een Mettmann bouwafvalsorteerinstallatie. Ja, zelfs in zo’n klassiek systeem kunnen afzonderlijke componenten worden teruggewonnen zonder specifieke wijzigingen. Nee, wat betreft gesorteerde scheiding moet materiaalrecycling nog worden bijgesteld.
Momenteel voeren wij testprogramma's uit om uit te vinden hoe parameteraanpassingen, zoals langere retentietijden in de mechanische systemen, extra fixeermiddelen of volledig nieuwe processen tot betere resultaten kunnen leiden.
Warmteverlijmsystemen zijn slechts een voorbeeld van de vele producten van energierevolutie, die ons confronteert met nieuwe uitdagingen op het gebied van recycling
Dat onderzoek loont, bewijzen we elke dag in Olpe in het Sauerland. Hier is met expertise van REMONDIS een verwerkingscentrum voor gebruikte windturbines gecreëerd. Bij de recycling daarvan moeten twee uitdagingen worden overwonnen: de grootte en de samenstelling ven van het materiaal. Tegen het einde van onze recyclingprocessen zijn de bladen opgesplitst in afzonderlijke componenten, die bij uitstek geschikt zijn voor de productie van cement. De hout- en harscomponenten dienen als brandstof. Het silicaat in de glasvezels compenseert perfect het siliciumtekort van het eerste gesteente dat in de cementfabriek wordt verwerkt.
De onderzoekssamenwerking van onze dochteronderneming EURAWASSER Nord met de Universiteit van Rostock is duidelijk een langetermijnverbintenis. Een van de doelstellingen van deze samenwerking is de ontwikkeling van nieuwe technologieën voor waterverwerking. In 2015 is bijvoorbeeld in de centrale rioolwaterzuiveringsinstallatie in Rostock een gezamenlijk project uitgevoerd om de capaciteit te onderzoeken en primaire slibverdikking te optimaliseren. Sinds 2011 financieren we ook een bijzonder hoogleraarschap voor waterbeheer aan de faculteit Landbouw- en Milieuwetenschappen.
Maar waar we vooral blij mee zijn, is dat onze inzet die al sinds 1994 loopt, ook buiten de Duitse landsgrenzen wordt erkend. Na 2014 zijn we in 2015 weer door het Stifterverband für die Deutsche Wirtschaft bekroond voor onze onderzoeksactiviteiten.
Het project Bio-brandstofcel werd onderscheiden met de “Duitse Duurzaamheidsprijs 2018”
Samen met onze projectpartner het instituut Clausthaler Umwelttechnik (CUTEC) en andere instellingen onderzoeken we sinds 2014 de vraag hoe een bio-elektrochemische brandstofcel kan worden gebruikt om milieuvriendelijke energie te produceren. Dit alles gebeurt in het kader van het gezamenlijke project BioBZ, dat wordt gefinancierd door het federale ministerie van economie en onderzoek. Dit moet een substantiële bijdrage leveren aan de omvorming van energie voor de verwerking van afvalwater. De kern van het project, dat gepaard gaat met onze expertise in de verwerking van stedelijk afvalwater, is het idee om micro-organismen te laten functioneren als biokatalysatoren. Dan kan elektriciteit worden gegenereerd door de biologische afbraak van organisch materiaal dat zich in het afvalwater bevindt. Het doel van het project is om een dergelijke vermarktbare bio-elektrochemische brandstofcel te ontwikkelen. Dit doel zijn we de afgelopen jaren flink genaderd. Nadat de testfase met een eerste pilotinstallatie met goed gevolg is afgesloten, wordt het project inmiddels op aanzienlijk grotere schaal voortgezet. Na afronding van de nieuwbouw van een installatie loopt tot eind 2024 een grootschalige operationele fase inclusief procesoptimalisatie.
Eind 2015 hebben we een zeer interessant onderzoeksproject afgerond over geïntegreerd watermanagement in Zuid-Afrika, waarin we hebben samengewerkt in een adviserende rol met partners uit de wetenschap. Het doel van het project is om geschikte structuren te creëren om watertechnologische installaties ter plaatse ecologisch en economisch op een hoog niveau te laten functioneren. Op de middellange tot lange termijn moet de totale toegevoegde waarde in de watersector worden gemaximaliseerd. Dit te laten lukken, is niet alleen een kwestie van het importeren van kennis en technologie. Lokale partijen worden bewust betrokken om veel betrokkenheid met het project te waarborgen. Daarnaast onderzoekt het onderzoeksteam de volledige hydrologische cyclus. De bevindingen daarvan moeten dienen om de zogeheten waterwaardestroom te optimaliseren, zodat de meeste sociaaleconomische voordelen kunnen worden behaald. Eerst voor de regio Middle Olifants, en later voor ontwikkelingslanden in de hele wereld.
Diese Seite verwendet aktuelle Techniken, die in dem von Ihnen verwendeten Browser unter Umständen nicht korrekt angezeigt werden können.
Bitte aktualisieren Sie Ihren Internet-Explorer oder weichen auf einen anderen Browser wie Chrome oder Firefox aus.
Schließen